021-88279983     info@formfazaco.com    

با گسترش روز افزون استفاده از ساختمان های پیش ساختهدر ایجاد بناهای مسکونی، تجاری و غیره، توجهات به سوی این نوع سیستم زیاد شده و اکثریت از مزایای استفاده از خانه های پیش ساخته اطلاعی ندارند. در این مقاله به بررسی مزیت های استفاده از ساختمان های پیش ساخته می پردازیم.

1- مقاوم در برابر زلزله

با توجه به اینکه ایران در زمره مناطق زلزله خیز جهان شناخته شده است ، ساخت با سیستم فوق با خطر نسبی بالا و حداقل تخریب بعلت سبک بودن مصالح مصرفی و گیرایی بالای قطعات متصله سازه ها با توجه به اتصالات پیچ و مهره ای و بر اساس آیین نامه 2800 ایران طراحی و از محسنات عمده این سیستم محسوب میگردد و لذا مقاومت بالا در برابر زلزله و نیرو های جانبی با توجه به حداقل بار مرده وعدم ایجاد تخریب به علت سبک بودن قطعات پیش ساخته مصرفی و گیرائی بالای قطعات استراکچر فلزی با توجه به طراحی سازه و اتصالات پیچ و مهره ای فولادی از مزایای مهم این سیستم ساختمانی میباشد .

2- سرعت در ساخت

زمانی که سرعت در اجرای طرحها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، این سیستم ساخت این امکان را به کارفرمایانی که به دنبال تکنیک و کیفیت میباشند میدهد ، تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن نیازهای خود را بر طرف نموده و زمان برگشت سرمایه خود را به حداقل برسانند . از سوی دیگر نیاز روز افزون مسکن در کشور و کندی اجرای یک ساختمان به روش سنتی ، ضرورت ایجاد سیستم پیش ساخته را دوچندان کرده و همچنین سرعت بالا در نصب پروژه با توجه به آماده بودن و پیش ساخته بودن این قطعات این امکان را براحتی فراهم میسازد . لذا با در نظر گرفتن عوامل اصلی ذیل ، سیستم طراحی میگردد :
الف - کاهش زمان عملیات اجرایی
ب - سبک بودن وزن سازه و اعضاء غیر سازه ای
ج - افزایش مقاومت در برابر زلزله
د – استفاده بهینه از مصالح ساختمانی

مزایای خانه های پیش ساخته

3- عایق بودن

بهره گیری از عایق های پلی یورتان در ساندویچ پانلهای دیواری و سقفی و پلی استایرن و پشم سنگ در استراکچر ورقهای گالوانیزه فرم داده شده ( استاد و رانر ) در جداره های خارجی و حتی داخلی سیستم به جهت کمترین قابلیت انتقال حرارت نسبت به سایر عایقها و مناسب بودن این عایق در برابر گرما ، سرما ، و صدا و نهایتا صرفه جویی چشم گیر و بهینه در مصرف انرژی از محاسن این سیستم میباشد .

4- بازیافت مصالح و کاهش مصالح مصرفی

بهره گیری از تکنولوژی در مصرف مصالح در مقایسه با ساختمانهای سنتی صرفه جویی چشم گیری در مصرف مصالح پدید می آورد . این صرفه جویی زمانی قابل توجیه خواهد بود که فرض نماییم در سال 000/100 مترمربع ساختمانی بدین روش ساخته شود .
در این سیستم بعلت تغییر و تنوع در طراحی بخاطر قطعاتی و صنعتی بودن مصالح مصرفی و امکان سهل الوصول بودن در باز و بسته کردن مصالح به جهت نحوه اتصال پیچ و مهره ای ، بیش از 90% مصالح در صورت عدم تخریب قابل بازیافت و مصرف مجدد در قسمتهای دیگر میباشد .

5- طول عمر ساختمان

طول عمر ساختمان در این سیستم عمدتا بستگی به مصالح مصرفی آن دارد .
قطعه بودن و کارخانه ای بودن مصالح مصرفی ، وجود اتصالات پیچ و مهره ای در سازه ها ، وجود لوله های سوپر پایپ ، تاسیسات برقی و مکانیکی مناسب و غیره ، تماما عواملی هستند که باعث افزایش ساختمان میگردد .

6- تربیت نیروی متخصص

این سیستم با در برداشتن تکنولوژی خاص خود ، نیاز به نیروهای متخصص چه در قسمتهای ساخت و چه در قسمتهای مونتاژ و نصب در محل را دارد . لذا به جهت تازه بودن .
اطلاعات و مشخصات فنی سیستم این نیروها در واحدهای آموزشی درون سازمان تربیت و راهی کار میگردند . افزایش کارآیی افراد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است و آموزش بطور قطع و مداوم و متناسب با نقشه های Shop Drawing و مشخصات فنی میباشد . لذا رعایت کلیات این موارد باعث :
1- افزایش نیروهای متخصص
2- بالا رفتن سطح متوسط تولید
3- افزایش راندمان نیروها
4- ایجاد اثرات مثبت این سیستم در جامعه کارگری

7- قابلیت ها

در این سیستم قابلیتهای فراوانی در زمینه های مختلف موجود میباشد که به پاره ای از آنها بشرح ذیل اشاره میشود :
1- قابلیت بسته بندی شدن – بارگیری آسان – حمل وتخلیه راحت کلیه قطعات پوششی و استراکچر با حداقل هزینه .
2- قابلیت نصب آسان – جابجایی و تغییر فضاها – مونتاژ و دمونتاژ - جمع آوری تمام و یا قسمتی از پروژه به دفعات .
3- اجرای آسان پروژه در انواع زمینهای با حداقل تنش مجاز مقاومت خاکی با توجه به سبک بودن سازه و حداقل بار مرده .
4- قابلیت افزایش و کاهش حجم پروژه در هر زمان و به هر مقدار و اندازه مورد نیاز
5- امکان اجرا در ارتفاعات – بام طبقات – زمینهای ناهموار – مناطق و موقعیتهای صعب العبور – فضاهای محدود و غیره ...